Imagem para capa

‘Pedagogia das Possibilidades’: é possível um currículo para a diversidade nas escolas brasileiras?

Wyndyz Ferreira

Resumo


É possível um currículo para a diversidade e que seja responsivo aos direitos de todos/as à educação? A fim de responder a essa pergunta, abordo historicamente a desigualdade social, caracterizando as crenças que legitimam a vitimização do outro/a ‘diferente’. Dados revelam a desigualdade educacional entre grupos na América Latina e no Brasil. Resgato a história do currículo escolar indicando um campo minado, com mais dissensos do que consensos. Conceituo diversidade e discuto sua relação com o conceito de diferença, a fim de prevenir sua deturpação: transformar diversidade em diferença individual – marca identitária que gera exclusão. Finalmente, apresento reflexão sobre um currículo para a diversidade e para o direito de todos/as os estudantes por meio da Pedagogia das Possibilidades. Espero contribuir para o debate que visa romper com a cultura vigente de valorização das impossibilidades em detrimento da valorização das boas práticas pedagógicas.

Palavras-chave


Currículo. Diversidade. Diferença. Direitos Humanos. Pedagogia das Possibilidades.

‘Pedagogy of Possibilities’: is it possible to have one single curriculum for the diversity we found in Brazilian schools?


Abstract


This paper focuses on answering the question: is it possible a curriculum for diversity and responsive to the rights of all to education? For this purpose, and considering a context of educational exclusion and inclusion of vulnerable groups, first the paper adresses social inequalityu in a historical perspective in order to caracterizing the foundation of beliefs that generate victimation of the other based on his/her difference. Latin America and Brasil data shows the severe educational inequality between groups. The history of curriculum is, then, presented in order to show how this a soil for dispute filled with controversies and disagreement. Secondly, the concepto of diversity is presented as well as its direct correlation with the concept of difference. The relevance of this concept is enphasided as a means to prevent its misunderstanding that turns diversity into individual difference, an indentity mark that is at the basis of exclusion. Finally, a reflection on a curriculum for diversity and for the rights of all to education by means of a Pedagogy of Possibilities. With this paper I hope to contribute to the debate that focuses on the moving on from the current education system culture of valuing impossibilities too ne that values good practices and pedagogy.


Keywords


Curriculum. Diversity. Difference. Human rights. Pedagogy of Possibilities.

Texto completo:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v3i2.230

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Licença Creative Commons
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial 3.0 Unported.

ISSN 2237-9983