Em busca de familiaridades

Maria Cristina Zelmanovits

Resumo


O relato de prática apresenta uma experiência desenvolvida numa parceria entre a Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte, Fundação Itaú Social e CENPEC, cujo intuito foi responder à pergunta: em que medida é possível entrelaçar o ser-fazer-saber das famílias com o ser-saber-fazer das escolas a fim de garantir o direito de aprender dos alunos? Para isso, foram realizados encontros com dez famílias da região operária de Barreiro, sul de Belo Horizonte, a fim estudar com elas alguns conteúdos. Foram estudados temas como a história da instituição escolar, os aprendizados que se dão fora dessa instituição, as condições por meio das quais se formam leitores, a escola e os espaços que contam no aprendizado das crianças. Com a exploração desses temas, buscava-se empoderar e mobilizar as famílias para participação em atividades escolares.

 


Palavras-chave


Família e escola; Mobilização familiar

In search of familiarity


Abstract


This practical report presents an experience developed in a partnership between the Municipal Secretariat of Education of Belo Horizonte, Fundação Itaú Social and CENPEC, in an effort to answer this question: How much is it possible to intertwine the being-doing-knowing of families with the being-knowing-doing of schools in order to ensure students' right to learn? To do this, meetings were held with ten families in the working class region of Barreiro, in southern Belo Horizonte, with the aim of studying some content with them. Subjects were studied such as the history of the academic institution, learning occurring outside of this institution, conditions through which readers are formed, the school and the spaces that rely on children's learning. By exploring these themes, an effort was made to empower and mobilize families to participate in academic activities.


Keywords


Family and school; Family mobilization

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DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v4i6.26

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ISSN 2237-9983