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Formação continuada, para quê?

Meyri Venci Chieff, Maria José Reginato

Resumo


A partir da descrição de quatro experiências de formação continuada de professores de redes públicas de ensino das quais as autoras participaram como formadoras, são identificadas algumas condições comuns que podem ser reconhecidas como responsáveis pela boa avaliação das experiências. As condições propostas são: prioridade na política educacional, adesão dos professores, participação nas decisões, envolvimento de expressivo número de profissionais e de diferentes instâncias do sistema, mudança nas condições de trabalho dos professores, formação contínua e sistemática com, no mínimo, dois anos de duração, prática dos profissionais como conteúdo da formação, movimento metodológico, lócus da formação, acompanhamento pelo sistema e avaliação contínua.


Palavras-chave


Formação. Participação. Autonomia intelectual. Condições de trabalho.

Continuing education: what for?


Abstract


Starting from the description of four teachers’ continuing education experiences in public school system in which they participated as coaches, they identify some common conditions that can be acknowledged as responsible for the good evalution of the experiences. These are the proposed conditions: priority to education policy, adherence of teachers, participation in decisions, involvement of a significant number of professionals and from different instances of the system, changing in teachers’ working conditions, continuing and systematic education during at least two years, professional practice as education content, methodological movement, locus of education, follow-up by the system and continuing evaluation.

 


Keywords


Education. Participation. Intellectual autonomy. Working conditions.

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DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v4i2.295

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ISSN 2237-9983